Laat functietitels de groei van je bedrijf niet belemmeren

- Evi Driesen

Er is nood aan een nieuwe manier om met functietitels om te gaan.
Eén blik in de e-mailhandtekeningen van middelgrote tot grote organisaties en je ziet het meteen; er bestaan héél veel verschillende functietitels. Daar is helemaal niets mis mee! Maar wanneer er vijf verschillende titels zijn voor evenveel personen die quasi dezelfde job uitoefenen, kan dat de flexibiliteit van de organisatie in de weg staan. En dan is er wel iets mis.

Het probleem zit erin dat het werken met functietitels tientallen jaren geleden gebruikt werd, toen iedereen in een eigen hokje in het organigram werd geduwd. Intussen zijn bedrijven verder geëvolueerd, moet er veel sneller geschakeld kunnen worden in de complexe en snel veranderende realiteit en is er nood aan een ander systeem.

Teamrollen


Wanneer je verder gaat kijken dan functietitels en zelfs ‘titeloverschrijdend’, kom je tot verrassende ontdekkingen. Kazi deed het, samen met HR-professionals, psychologen en academici, en kon zo 8 verschillende teamrollen definiëren. Elke teamrol heeft zijn eigen set soft skills, taken die hij of zij met veel plezier uitvoert én ook goed kan. Een gedetailleerde beschrijving van elke teamrol, vind je in dit blogbericht.

Werkwaarden


Wat Kazi ook ontdekte, is dat teamrollen alleen de lading niet dekken. Om echt goed te kunnen bepalen of iemand zal passen in een bepaalde job, was er behoefte aan een extra laag. Een die meer gaat over welke eigenschappen iemand moet bezitten om een bepaalde job goed te kunnen uitvoeren. De 6 werkwaarden ontdek je in dit blogbericht.

Functietitel voorbij


Iedere persoon heeft zo een unieke combinatie van teamrol(len) en werkwaarden. Ook elke vacature kan op deze manier vastgesteld worden. Zo is het als organisatie mogelijk om verder te kijken dan functietitels. Personen aanwerven en teams samenstellen op basis van de sterktes en eigenschappen, passend bij de behoeften en noden die er zijn.
Dit kan betekenen dat bepaalde taken binnen één job, uit elkaar getrokken worden en ergens anders bij komen. Dat bepaalde functies hertekend worden, waardoor het heel ingewikkeld kan worden om met vaste functietitels te blijven werken. En zo werken functietitels eerder belemmerend dan dat ze verduidelijking en structuur bieden.

Een nieuw soort functietitel


Door uit het hokjesdenken te stappen, vergroot je ook de inzetbaarheid van je medewerkers en kunnen ze veel sneller tussen afdelingen door schuiven. En dan worden functietitels iets leuk om uit te delen! Denk bijvoorbeeld aan een ‘Chief Happiness Officer’, die instaat voor het geluk van de medewerkers binnen de organisatie. Of een ‘Professional Chatter’, die dan weer verantwoordelijk is voor de conversaties met klanten. Kortom, een manier om een glimlach op het gezicht van zowel je medewerkers als klanten te toveren!


Hoe ga jij daar binnen je organisatie mee om?