Het toenemend belang van werkplekcultuur

- H.M.

Een negatieve of ontbrekende werkplekcultuur drijft medewerkers naar de uitgang.
Werkplekcultuur is dan misschien wel altijd belangrijk geweest, het is slechts een populaire discussie geworden de laatste jaren. Voor sommigen is het echter uitgegroeid tot een modewoord. Hierbij mogelijk een deel van zijn betekenis verliezend als gevolg van de overvloed aan inhoud en discussies eromheen. Men kan echter stellen dat de focus op cultuur nooit overdreven werd en deze steeds belangrijker zal worden omdat de moderne werkplek blijft evolueren.

De voordelen van een sterke werkplekcultuur

De voordelen van een sterk verenigde werkplekcultuur, onderliggend aan de verschillende activiteiten van de organisatie, zijn geen nieuwe inzichten. Een focus op cultuur draagt niet alleen bij tot de identiteit en het imago dat de organisatie hierbij uitstraalt, ook de retentie en bijhorende kosten worden er gunstig door beïnvloed.

Werkplekcultuur voegt een extra toe aan de identiteit van het merk of brand.  Als medewerkers goed behandeld worden binnen een vrolijke zakelijke sfeer zullen klanten de organisatie zien als een fun-lovin’, gul merk. Medewerkers die hun tevredenheid uiten via bijvoorbeeld social media betekenen voor de organisatie méér dan goede marketing.

Een sterke werkplekcultuur trekt beter talent aan en - wat nog belangrijker is - behoudt dat talent. Als mensen het gevoel hebben dat ze effectief deel uitmaken van de organisatie, zijn ze minder geneigd om op termijn een andere werkgever te zoeken. Dat betekent minder verloop, minder nieuwe medewerkers inwerken en een betere chemie onder het team.

De kost van een nieuwe aanwerving

Het werven en opleiden van een nieuwe medewerker vergt personeel, tijd en geld. Sommige studies (zoals SHMR) voorspellen dat elke keer wanneer een organisatie iemand vervangt dit een gemiddelde kost betekent van 6 tot 9 maanden van het jaarsalaris. Voor een manager die €40.000  per jaar verdient, betekent dat €20.000 tot €30.000 aan werving- en trainingskosten.

De totaalkost lijkt te variëren met het loon en de rol van de werknemer. Zo bleek bijvoorbeeld uit een CAP-studie dat de gemiddelde kosten om een ​​werknemer te vervangen variëren; van 16% van het jaarsalaris voor een laag betaalde job (met veel verloop), 20% van het jaarsalaris voor iemand uit het middenkader en tot 213% van het jaarsalaris voor hoogopgeleide leidinggevende posities.

Volgens een Harris-poll uit 2013 schatte de respondenten de kost van een slechte aanwerving zelfs nog iets erger in. Zij ervaarden gemiddeld;

  • 41% Productiviteitsverlies
  • 40% Verloren tijd aan rekruteren en opleiden van een vervanger
  • 37% Verloren kost aan rekruteren en opleiden van een vervanger
  • 36% minder engagement door daling van het moraal
  • 22% negatieve impact op klantenwerving

Win-win-win-situatie

Werkplekcultuur is dus niet alleen belangrijk in functie van branding, retentie en de bijhorende kosten. Uit andere studies is gebleken dat frequent vrijwillig verloop een negatief effect heeft op het engagement van de medewerkers. Zodoende helaas ook op de productiviteit en de omzet van de organisatie. Door te investeren in werkplekcultuur creëren organisaties dus een win-win-win-situatie.

Cultuur op de werkvloer in het algemeen gaat steeds belangrijker worden, wat betekent dat de verschillende dimensies ervan ook zullen toenemen in complexiteit, in lijn met die expansie. Hoe vroeger men dit begrijpt, hoe sneller men een voorsprong kan nemen ten aanzien van de competitieve markt.   

Waarom begint dan het belang hiervan net nu te verhogen?

Trends en concurrentie

Een van de meest motiverende factoren is het feit dat werkplekcultuur een populaire overweging en ontwikkeling is geworden de afgelopen jaren. Steeds meer organisaties verschuiven hun aandacht van het creëren van een grondig imago of merk-cultuur door naar de ontwikkeling van een engagerende werkplekcultuur.

Waarom? Omdat studies een meetbare toename van het verloop van medewerkers hebben aangetoond bij organisaties met een slechte of niet-bestaande cultuur. Bovendien wordt conversationally werkplekcultuur vaker genoemd tussen ondernemers onderling.

Als organisaties willen blijven gedijen in de huidige economie is het aanwerven en behouden van het juiste talent zeer belangrijk. Dit geldt met name voor kleine bedrijven en non-profitorganisaties die voor toptalent concurreren met grotere bedrijven - met grotere budgetten.

Gezien de huidige evolutie in HR en de beschikbare technologie zal werkplekcultuur een steeds meer bepalende factor worden om zich low-cost te kunnen onderscheiden van die concurrenten; zowel bij het aanwerven van toptalent, als bij het aantrekken van klanten. 

 

Functiegrenzen vervagen, bedrijven worden horizontaler georganiseerd, andere competenties worden belangrijk,... Kortom, de Factory of The Future vereist een 'arbeidsmarkt of the future'.

— Paul Peeters - Lead Expert Factories of the Future - AGORIA

Verwachtingen van Millennials

Leuk of niet, Millennials drijven de veranderingen op de werkplek van morgen. Als men faalt in het aantrekken van deze generatie kan de groei worden gestagneerd en kan dit leiden tot een totaal tekort aan passende competenties.

Millennials verlangen naar een sterke werkplekcultuur (in een of andere dimensie), het is zelfs hun eerste overweging wanneer ze moeten beslissen voor wie ze willen werken. Als men niet beschikt over een sterke, uitgesproken of aansprekende werkplekcultuur, zal men de war on talent snel verloren hebben.

Er is niet één definitie voor een "correcte" werkplekcultuur, elke organisatie én elke Millennial is tenslotte anders, maar men zal in de toekomst een consistente en sterke set van (werk)waarden nodig hebben om competitief te blijven.  

De Startupeconomie

Het is zeker het vermelden waard dat de moderne Startupeconomie een aantal interessante veranderingen heeft toegevoegd aan het landschap van de entrepreneurs. De huidige generatie entrepreneurs heeft vrijwel onbeperkte toegang tot digitale bronnen om op korte termijn hele bedrijven op te bouwen - en die bedrijven (vooral in de tech-sector) hebben de potentie om te slagen of relatief snel te mislukken.

Dit vergroot de behoefte aan differentiatie in de markt, vooral in competitieve sectoren, en dwingt startups om een sticking-point te vinden voor medewerkers die ze anders verliezen na een korte-termijn opdracht.

Een passende werkplekcultuur lijkt alvast één van de antwoorden te zijn.

Hoe belangrijk vind jij werkplekcultuur? Laat het ons weten in de comments onderaan!