Gezond op de werkvloer met nudging

- Evi Driesen

'Nudging' betekent letterlijk "een zetje geven". Positieve keuzes worden op een subtiele manier naar voor geschoven en aantrekkelijker dan negatieve keuzes.
Gezondheid op de werkvloer wint steeds meer aan belang, een goede work-life balance bepaalt steeds meer mee de keuze om al dan niet voor een job te kiezen. Als werkgever kan je ook echt een verschil maken in de gezondheid en het welzijn van je team, vaak zelfs zonder dat ze het zelf beseffen. Hoe? Met nudging!

Nudging is een term uit de gedragspsychologie en is de verzamelnaam voor alle kleine (of grotere) aanpassingen die gebeuren om mensen te beïnvloeden een positieve keuze te maken. Er zijn talloze bekende voorbeelden, zoals die keer dat ze de trappen van de metro in Stockholm verbouwden, zodat die er uitzag als de toetsen van een piano: elke stap op een trede produceerde dan een passende toon. Wat bleek? 66 procent meer metroreizigers namen de trap, in plaats van de roltrap ernaast! 

Voorbeelden van nudging

Meer de trap nemen

Gelukkig hoef je niet meteen de trappen allemaal om te toveren tot piano's. Je kan ook met een simpel lijnenspel op de vloer of zelfs 'voetstapstickers' mensen al in de richting van de trap sturen. Ook een leuke, met stickers op de trappen aangeven hoeveel calorieën er verbrand worden bij elke trap ;-) Meer mensen die de trap nemen is niet alleen goed voor de gezondheid, het is ook beter voor het milieu! 

Meer fruit eten

In de kantine zijn vaak verschillende verleidingen om te kiezen voor ongezonde tussendoortjes. De snoepautomaat of de snoeprepen aan de kassa, snel mee te nemen en snel op te eten. Wanneer je naast de snoeprepen aan de kassa ook fruit legt, zullen mensen sneller geneigd zijn een stukje fruit te nemen. Plaats in de snoepautomaat gezonde snacks op ooghoogte en zorg in een buffet dat de groenten en fruit gesneden zijn. Een gesneden appel hapt namelijk net zo makkelijk weg als een stukje brownie. Een hele appel kost meer moeite en wordt daarom minder vaak genomen.

Minder frisdrank 

Volgens hetzelfde principe als meer fruit eten, kan je ook mensen motiveren minder frisdrank te drinken en vaker voor water te kiezen. Wat het beste werkt? Alles wat op ooghoogte is, trekt onze aandacht. Vervang de frisdrank die op ooghoogte staat in de automaat door water en de resultaten zullen voor zichzelf spreken! 

Nudging in jouw bedrijf

En dit zijn maar een paar voorbeelden van wat je met nudging allemaal kan bereiken. Ook toepassen in je bedrijf? Begin met het definiëren van welk doel je wil bereiken. Denk na waarom mensen een bepaald gedrag vertonen. Is het op automatische piloot of denken ze goed na? Dan kan je de nudge gaan ontwerpen en uitvoeren. Evalueren is minstens even belangrijk, waarom werkt het wel of niet? Aanpassen en weer evalueren tot je de juiste manier hebt gevonden! 

De keuze ligt bij hen

Het allerbelangrijkste aan nudging, is dat je je team nog altijd zélf de keuze geeft. Ga dus niet meteen de snoepautomaat vullen met àlleen maar gezonde snacks, maar zorg dat ze kunnen kiezen. Anders weten mensen dat ze beïnvloed worden. Met nudging geef je echter een suggestie en 'duw' je hen richting de goede keuze maar hebben ze nog steeds het gevoel dat ze zelf de eindbeslissing hebben!