3 vooroordelen over millennials op de werkvloer

- Evi Driesen

Millennials op de werkvloer, hoe zijn ze echt?
Millennials zijn wereldwijd met 2 miljard en betreden stuk voor stuk de arbeidsmarkt. Er bestaan heel wat vooroordelen over deze generatie op de werkvloer, die misschien niet allemaal terecht zijn... We vroegen het aan onze eigen millennials!

Een tijdje geleden maakte Simon Sinek furore met een passage in een praatprogramma. Zijn monoloog ging viraal en lokte een storm aan reacties uit, zowel positief als negatief. Hij had het namelijk over millennials op de werkvloer. Een onderwerp waar al veel over gezegd en geschreven werd en waar onze eigen millennials - Content Marketeer Evi, Customer Succes Engineer Tynka en Developer Lieven - graag een kanttekening bij maken. 

Millennials werken enkel bij hippe bedrijven

"Fout", zegt developer Lieven. "Millennials willen werken bij een bedrijf waar ze passen, waar ze zich kunnen vinden in de waarden en toekomstvisie van het bedrijf. Voor sommigen, zoals mezelf, betekent dat inderdaad dat ze bij een start-up of scale-up het beste zullen aarden. Maar ik ken evengoed genoeg mensen van mijn leeftijd die kiezen voor jobs bij grote multinationals omwille van de werkzekerheid en doorgroeimogelijkheden." Millennials zijn op dat vlak dus helemaal niet anders dan de voorgaande generaties.

Millennials zijn altijd online

"Ik ben altijd online, behalve 's nachts.", zegt Evi, content marketeer. "Maar voor mij maakt dat ook deel uit van mijn job en ik vind het ook oprecht heel leuk. De communities waar ik deel van uitmaak zijn enorm motiverend en ondersteunend. Ik haal er zowel op persoonlijk als op professioneel vlak veel uit." Toch zijn er ook genoeg vrienden van Evi die wel een smartphone hebben, maar die hun mobiel internet maar sporadisch opzetten. "Dat zijn dan vrienden die ik niet via Whatsapp bereik maar wel gewoon een berichtje stuur of opbel, als het dringend is." Wanneer ze met vrienden of familie afspreken, komen de smartphones amper nog boven. "Offline is offline en dan is het echt niet nodig om online te zijn. Als het dringend is, zullen de mensen wel bellen.", zegt Evi daar nog over. 

Millennials zijn jobhoppers

"Wanneer millennials van job veranderen, doen ze dat om exact dezelfde redenen als de vorige generaties: om te groeien, meer te verdienen of hun droom te volgen.", zegt Tynka, customer succes engineer. "In sommige gevallen betekent dat inderdaad dat millennials om de twee jaar - of sneller - van job veranderen, maar dat wil eigenlijk gewoon zeggen dat ze de juiste werkgever nog niet hebben gevonden." Want zodra de millennial de werkgever en job heeft gevonden die écht bij hen passen, geraak je er nog maar moeilijk vanaf ;-).

Hoe sta jij tegenover deze vooroordelen?